Reggae!

Idag tänkte jag bjuda på mina absoluta favoriter inom reggaegenren. Den här typen av musik är en stor del av mitt liv och har format mina tonår. Dom två första låtarna är mina absoluta favoriter. Alpha Blondys "Brigadier Sabari". En artist från Elfenbenskusten och är en av de största stjärnorna på reggaehimlen. Han har tidigare jämförts med samtidens Bob Marley och använder sig mycket av old schoolreggae i sin musik. Han sjunger både på franska och engelska men även ett afrikanskt språk. PS. Gillar ni den här låten, lyssna på "Peace in Liberia" Nästan lika bra! :) DS.

Den andra låten är "Babylon rule dem" med Groundation. En pionjär inom sin genre. En orkester med mycket blåsinstrument. Groundation är ett amerikanskt band och det som är deras signum är sångaren Harrison Staffords väldigt originella röst.

Jag vill självklart framhäva ett svenskt inslag också. Sverige är , tror det eller ej, näst efter Jamaica, USA och Tyskland störst inom reggaegenren. Alla har väl hört Kalle Baah, Governor Andy, Kapten Röd och Hoffmaestro. Men jag vill visa en artist som inte har synts så mycket; Martin Bentancourt. Har gjort en del sologrejer tidigare och är även proglamledare på Sveriges Radio Metropol. Nu har han startat gruppen Bentan och den här låten "Rädslans Rike" har börjat spelas lite smått på p3 bland annat.

Sist men inte minst vill jag också lägga upp en livespelning från Seeed. Ett tyskt dancehall/reggae-band. Ett utav dom största i världen. Det här är från Dresden 2006 och låten heter "Dancehall Caballeros". En fruktansvärt tung låt och grymt bra live. Tyvärr ingen video men ljud från spelningen längst ner i det här inlägget :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0